سردار سرتیپ دوم پاسدار هادی ملانوری، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی روز چهارشنبه (۳ دی ماه ۱۴۰۴) در نشست خبری چهل و یکمین سالگرد تاسیس سپاه حفاظت هواپیمایی با فرمان حضرت امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز همکاری سپاه پاسداران در صنعت هوانوردی با تمامی مراجع و نقشآفرینان این حوزه، از جمله فراجا، حراستها و سایر ارگانهایی که در حوزه امنیت نقشآفرینی میکنند، در بهترین شرایط تعامل و همکاری قرار دارد، گفت: خداوند منان را شاکر هستیم که با وجود پیچیدگی تهدیدات نوظهور در عصر جدید و بهواسطه پیشرفت علم و فناوری، با کمک همه این عزیزان و نهادهای متعدد فعال در صنعت هوانوردی، در برقراری امنیت و مقابله با تهدیدات و مداخلات غیرقانونی موفق بودهایم.
روایتی از حواشی حضور وزیر راه در فرودگاه اردبیل
وی درباره مشکل پیشآمده برای وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه، اظهار کرد: درخصوص موردی که اشاره فرمودید، همکاران ما در چارچوب ضوابط، قوانین و ابلاغیههایی که به آنان اعلام شده بود، اقدام کردند. با این حال، انتظار ما این است که هم مردم عزیز و هم مسئولان و مقامات مرتبط با حوزه امنیت، بهویژه امنیت پرواز و حضور در مجموعههای فرودگاهی و هواپیما، تا حد امکان صبوری و حوصله بیشتری به خرج دهند. البته در آن مورد خاص نیز این انتظار وجود داشت که طرفین همکاری بیشتری در آن فرودگاه داشته باشند.
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی افزود: ما از همکاران خود و مسئولان مربوطه در آن استان که در این حوزه ورود کرده بودند، انتظار داشتیم که اجازه ندهند برای خانم وزیر چنین مشکلاتی ایجاد شود. امیدواریم اینگونه مسائل دیگر تکرار نشود.
سردار ملانوری گفت: پس از حمله و جنگ تحمیلی خرداد ۱۴۰۴ که با همراهی و همافزایی مستکبران، معاندان و منافقان عالم و با محوریت رژیم صهیونیستی صورت گرفت، علیرغم همه مشکلات، هزینهها و فشارها، تلاش شد نقاط ضعف و آسیبپذیریهای احتمالی شناسایی و برطرف شود.
وی تصریح کرد: ما نیز در این مسیر مستثنا نبودیم و با اجرای آموزشها، رزمایشها و اقدامات پیشگیرانه، چه پیش از این جنگ تحمیلی و چه در حین و پس از آن، گامهای مؤثری در جهت ارتقای سطح دانش، آگاهی و افزایش امنیت در صنعت هوانوردی برداشتیم.
۸۰ فروند هواپیما در روز دوم جنگ به مناطق جنوب و جنوبشرق کشور منتقل شدند
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی با بیان اینکه در جریان جنگ و حتی در روز دوم آن، با پیگیریهای جدی، حدود ۸۰ فروند هواپیما از فرودگاههای مهرآباد و امام خمینی(ره) به مناطق جنوب و جنوبشرق کشور منتقل شدند تا با ایجاد پراکندگی و پیشگیری از حملات احتمالی، امنیت پروازها حفظ شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات ویژه، در چارچوب تصمیمات و تدابیر مدیریت و فرماندهی ارشد سپاه پاسداران، ابلاغیههای صادره و همچنین تصمیماتی که در فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران اتخاذ شد، انجام گرفت.
سردار ملانوری تاکید کرد: در این جنگ تحمیلی، رژیم نامشروع و منحوس صهیونیستی هیچگونه آسیبی یا شکستی به صنعت هوانوردی کشور وارد نکرد. بعد از آتشبس نمایشی و موقتی نیز، به فضل الهی، تمامی پروازها در سریعترین زمان ممکن و بهموقع برای خدمترسانی به مردم عزیز از سر گرفته شد.
امروز سطح آمادگی ما بیش از پیش افزایش یافته است
وی با بیان اینکه امروز نیز به لطف و عنایت الهی و با تدابیر اتخاذشده در سلسلهمراتب فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با بهرهگیری از رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری، سطح آمادگی ما بیش از پیش افزایش یافته است، اظهار کرد: واقعیت آن است که هدایت، رهبری و مدیریت ایشان در مقابله با جنگ تحمیلی خرداد ۱۴۰۴، یکی از جلوههای روشن امداد الهی و معجزهآسا بود؛ رهبری فرهیخته، دانشمند و بزرگوار با درایت و صلابت، فرماندهی مقابله با همه مستکبران عالم را بر عهده گرفتند و درسهای ارزشمند و آموزههای مهمی برای نیروها و مجموعههای مختلف به یادگار گذاشتند.
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی بیان کرد: امروز با اتکا به همان تجربیات، آمادگی ما برای مقابله در حوزههای مختلف، از جمله مقابله با ریزپرندهها و تهدیدات نوظهور، افزایش یافته است. لازم میدانم از خلبانان هواپیماهای مسافربری نیز صمیمانه قدردانی کنم که با وجود فضای تهدیدآمیز ایجادشده توسط دشمن، حضور ریزپرندهها در مرزها و تهدیدات متعدد، با تعهد، شجاعت و مسئولیتپذیری کامل، پروازها را انجام داده و در صحنه خدمترسانی به مردم عزیز حضوری مؤثر و قابلتقدیر داشتند.
سردار ملانوری افزود: در یک سال گذشته، علاوه بر تحریمهایی که صنعت هوانوردی با آن مواجه بودهاند، کشور با جنگ تحمیلی ۱۲روزه نیز روبهرو شد. بهجز چند روزی ـ در خردادماه ۱۴۰۴ ـ که بهدلیل بسته یا کلیر بودن فضای هوایی کشور، پروازها متوقف و هواپیماها زمینگیر بودند و همکاران ما صرفاً بر تأمین امنیت زمینی و فرودگاهها و آمادگی برای مقابله با حملات احتمالی دشمن در حوزههای مختلف تمرکز داشتند، در سایر ایام، فعالیت پروازها بهصورت شبانهروزی ادامه داشته است.
وی افزود: بهطور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ پرواز انجام میشود و در سال گذشته حداقل ۴۵ میلیون مسافر از طریق ۶۷ فرودگاه عملیاتی کشور که سپاه پاسداران در آنها حضور دارد، جابهجا شدهاند. کلیه مسافران، چه در پروازهای داخلی و چه خارجی، تحت بازرسی و کنترل دقیق همکاران بنده قرار گرفتهاند.
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت این مأموریت و با هدف اصلی حفظ امنیت پروازها، سلامت و آرامش مردم عزیز، همکاران ما با مسافرانی از اقشار، ادیان، گرایشها و دیدگاههای مختلف مواجه بودهاند و تلاش شده است این بازرسیها بدون تنش، بدون ایجاد استرس و در نهایت دقت انجام شود. الحمدالله رزمندگان سپاه پاسداران در این حوزه وظایف خود را بهطور کامل و موفق انجام دادهاند.
خنثی شدن گروگانگیری در پرواز مشهد در آبانماه
سردار ملانوری تصریح کرد: در میان موارد تهدید، میتوان به حادثهای در اواسط آبانماه گذشته در مسیر پروازی تهران–مشهد اشاره کرد که فردی با توان جسمانی بالا قصد خلع سلاح سر تیم گارد امنیت پرواز را داشت و حتی به نیت گروگانگیری نیز اشاره کرده بود. خوشبختانه این اقدام و موارد مشابه دیگر، با هوشیاری همکاران ما در همان پرواز خنثی شد و پرواز بدون هیچ مشکلی در مشهد مقدس به زمین نشست.
وی بیان کرد: همچنین در ماهها و روزهای گذشته تهدیداتی از قبیل بمبگذاری و موارد مشابه مطرح بود که با تدابیر و اقدامات ویژه همکاران بنده،به هیچ بحران یا مشکل حادی منجر نشد. مجموعه اقدامات انجامشده توسط سپاه حفاظت هواپیمایی در سالهای گذشته، خود نقش مؤثری در پیشگیری و بازدارندگی در برابر دشمنان و معاندان داشته است.
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی افزود: در حوزه تجهیزات نیز پیگیر تأمین و بهروزرسانی ابزارهایی نظیر دستگاههای ایکسری، اسکنرها و تجهیزات کمکبازرسی هستیم که بخشی از داخل و بخشی از خارج کشور تأمین میشود. با وجود تحریمها و محدودیتهای احتمالی در ورود تجهیزات، با اتخاذ تدابیر لازم در تلاش هستیم تا توانمندیهای خود را بهروزتر کنیم. البته در حال حاضر نیز مشکل خاصی وجود ندارد.
سردار ملانوری تاکید کرد: خدا را شکر، با توجه به آموزشهای بهروز، دانش تخصصی در حوزه صنعت هوانوردی، توان جسمانی مناسب نیروها و بهرهمندی از تجهیزات لازم، طی ۴۱ سال گذشته هیچگونه مداخله غیرقانونی موفقی رخ نداده و به لطف الهی و دعای خیر مقام معظم رهبری با مشکلی مواجه نبودهایم.
وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی، صنعتی با حساسیتهای ویژه و در عین حال دارای جلوهها و جذابیتهای خاص خود است، تصریح کرد: ما و تمامی ارگانهایی که در حوزه امنیت صنعت هوانوردی به مردم خدمت میکنند، امروز در چارچوب قوانین بینالمللی فعالیت داریم؛ قوانینی که در قالب کنوانسیونهای توکیو، شیکاگو، لاهه و مونترال تعریف شدهاند.
فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی افزود: در همین چارچوب، به مردم عزیز خدمترسانی میشود و سازمانهایی مانند ایکائو نیز بهصورت سالیانه بر حوزههای امنیتی و مجموعههای ما نظارت و بازدید انجام میدهند. خوشبختانه، در سالهای گذشته در زمینه پاسخگویی کاملاً موفق بودهایم و این نظارتها احتمالاً تا روزهای آینده و اوایل سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
سردار ملانوری گفت: علت این موفقیت آن است که بیش از ۱۴ سال فعالیت مستمر در این صنعت داشتهایم و همکاران و عزیزانی که چه بر روی زمین و چه در آسمان مشغول فعالیت هستند، از دانشهای بهروز بهرهمندند. این آموزشها در دانشکده عالی، در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و در سلسلهمراتب فرماندهی حفاظت سپاه ارائه میشود. این عزیزان با قوانین داخلی و بینالمللی و همچنین ابلاغیههای صنعت هوانوردی بهطور کامل آشنا میشوند و دقیقاً در همان چارچوبها عمل میکنند.



نظر شما